چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ |۱۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 17, 2024
حوزه علمیه خراسان

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: خوشبختانه امروز انقلاب به‌عنوان یک جریان قطعی و اصلی مورد توجه تمام بزرگان و اساتید حوزه قرار گرفته است و اساتید حوزه در ترویج انقلاب و اساس نظام و ولایت به مراتب جلودارتر از قبل هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در آیین اختتامیه سال تحصیلی حوزه علمیه خراسان که با حضور جمعی از اساتید سطوح عالی در حسینیه دفتر نماینده ولی فقیه برگزار شد با بیان اینکه امید است خداوند متعال توفیق تأمین خشنودی و رضایت خاطر وجود اقدس بقیه‌الله (عج) را برای یکایک ما فراهم کند و ما بتوانیم در عرصه زندگی، خشنودی آن حضرت را در تمام مجاهدات خود کسب کنیم، اظهار داشت: خوشبختانه امروز حوزه علمیه مشهد با یک تحول عظیمی روبرو شده است که به خوبی می‌توان آن را مشاهده کرد.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص نزدیکی دو نهاد دانشگاه و حوزه علمیه به جریان انقلاب در مشهد، افزود: زمانی که بنده امامت جمعه مشهد را بر عهده گرفتم و رهبری دغدغه خودشان را در خصوص نزدیکی دانشگاه فردوسی و حوزه در مشهد به انقلاب بیان کردند، متوجه شدم که برخی از بزرگان و اساتید حوزه نسبت به انقلاب و نظام اسلامی کمتر واکنشی نشان می‌دهند. این در حالی بود که مسئله تحجر در جامعه دینی مشهد به شکل برجسته‌ای خود را نشان می‌داد.

برجستگی انقلاب در قشر جوان و اساتید حوزه

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: امروز آن دوران سپری شد و امروز در جمع بزرگ شما اساتید وقتی نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که خوشبختانه انقلاب به‌عنوان یک جریان قطعی و اصلی مورد توجه و عنایت تمام بزرگان و اساتید حوزه قرار گرفته است و اساتید حوزه در ترویج انقلاب و اساس نظام و ولایت به مراتب جلودارتر از قبل هستند.

وی با بیان اینکه امروز با دو مسئله انقلابی در حوزه علمیه روبرو هستیم، تصریح کرد: نخست اساتید انقلابی، مجاهد و فداکاری در رأس جریان فکری حوزه قرار دارند که در بینش انقلابی مانند مشعل فروزانی هستند که در تمام جهات دینی به شهر ما نور انقلاب و جهاد می‌بخشند؛ نکته دوم برجستگی انقلاب در قشر جوان حوزه است.

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: امروز بسیج طلاب با قدرت و توان بالایی مشغول فعالیت است، به‌نحوی‌که قشر جوان حوزه به‌صورت بسیجی فداکار و مجاهد درآمده است و آثار این تلاش در مقابله با چند حادثه توطئه خارجی که در شهر و استان پیش آمد به خوبی قابل مشاهده است.

پیشتازی خواهران حوزه در مسئله جهاد و فعالیت‌های انقلابی

وی خواهران حوزوی را نیز پیشتاز در مسئله جهاد و فعالیت‌های انقلابی دانست و با اشاره به اهمیت نقش خواهران در حوزه علمیه عنوان کرد: در حال حاضر بین پنج تا هفت هزار طلبه خواهر در حوزه علمیه مشهد و شهرستان‌ها داریم که جامعه دینی ما به این ظرفیت توجهی ندارد. شاید یکی از دلایل آن حضور قوی نداشتن خواهران حوزوی در جامعه دینی است، زیرا این خود طلاب خواهر هستند که باید توانمندی خود را در این عرصه نشان دهند.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به استعداد خواهران دانشجو در دانشگاه و پیشی گرفتن آنان از برادران، بیان کرد: امروز خواهران و بانوان ما در تمام عرصه‌ها چه پژوهشی و چه علمی به مراتب برجسته‌تر از برادران ظاهر شده‌اند؛ اما متأسفانه این امر در حوزه رخ نداده است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: یک علت می‌تواند این باشد که خواهران طلاب به‌عنوان یک محصل قطعی وارد حوزه نمی‌شوند و تحصیل آنان متأثر از سایر بخش‌ها و اتفاقات زندگی گاهی کنار گذاشته می‌شود.

ضرورت بررسی فقه حکومتی بر اساس مستندات دینی

آیت‌الله علم‌الهدی با ابراز این موضوع که مقالات نوشته شده در فقه حکومتی هیچ استنادی به کتاب و سنت ندارند، گفت: نکته‌ای که امروز ما با آن مواجه هستیم این است که متأسفانه مسئله اجتهاد در حوزه به‌صورت یک جریان آرمانی معمول و عادی احساس می‌شود؛ یعنی هنوز واقعیت اجتهاد در فقاهت برای بسیاری از عزیزان طلاب ما روشن نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه شبهات و سؤالاتی که غالباً طلاب در دروس خارج دارند کمتر مبتنی بر کتاب و سنت است، ابراز کرد: موضوعاتی که امروز بنده بحث می‌کنم، موضوعات حکومت اسلامی است که موضوعات جدیدی هستند و نمی‌شود از افراد توقع داشت با تحقیق و مطالعه در درس به‌صورت استدلالات قوی بحث کنند، چون منابع قوی در اختیار نیست.

وی تأکید کرد: اما با این وجود با همین مقدار مطالعه و منبع نیز وقتی شبهات و سؤالات خود را طلاب جوان مطرح می‌کنند بر مبنای آیه، روایت، کتاب و سنت نیست بلکه بیشتر نظریه‌پردازی سیاسی و اجتماعی است؛ لذا طلاب کمتر مبتنی بر دلیل شرعی و فقهی در درس خارج اشکال وارد می‌کنند.

امام‌جمعه مشهد با بیان اینکه طلاب جوان بر اجتهاد فقاهتی توجه کنند، خاطرنشان کرد: امیدواریم این مشکلات با همت شما اساتید بزرگوار حل شود، یکی از منابع خوب برای استناد در درس خارج، کتاب مرحوم صاحب جواهر است که مطالب نویی در زمینه فقه دارد.

منابع درسی یکسان برای تحصیل برادران و خواهران در حوزه

وی به مسئله تفاوت دروس سطح یک و دو طلاب خواهران و برادران اشاره کرد و گفت: تحصیلات حوزوی خواهران و برادران باید از نظر مطالعه، تحقیقات، درسی و علمی یکسان باشد؛ تا این موضوع تغییری نکند نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که یک خواهر بتواند همپای یک برادر طلبه شود.

آیت‌الله علم‌الهدی نداشتن اساتید توانمند در درس خارج برای خواهران را یک آسیب جدی در تحصیل خواهران طلاب عنوان کرد و افزود: بنده زمانی پیشنهاد دادم، خواهران در کنار برادران سر درس خارج حاضر شوند، معذوریت و محدودیتی در این خصوص نباید باشد؛ این موضوع می‌تواند از نظر فقهی بررسی شود تا ببینیم واقعاً مستندات ما چه حکم می‌کنند و تا چه اندازه می‌توانیم برای خواهران محدودیت قائل باشیم؟

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: بنابراین باید تحولی در حوزه خواهران رخ بدهد که بنده اشکال عمده این اتفاق را حوزه علمیه قم می‌دانم که خواهران در آنجا در حدی رشد می‌کنند که برای تبلیغ در جامعه و طلبگی آماده شوند که این غلط است؛ چنانچه نظر بنده را قبول دارید، به دنبال تغییر و تحول در این زمینه باشید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha